Apteki

Karta Praw Pacjenta

I Prawa pacjenta wynikające z bezpośredniego stosowania przepisów Konstytucji:

  1. Każdy ma prawo do ochrony zdrowia.
  2. Każdy obywatel ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

II Prawa pacjenta w zakresie opieki zdrowotnej, o których stanowi ustawa o zakładach opieki zdrowotnej z dnia 30 sierpnia 1991 roku:

  1. Pacjent zgłaszający się do zakładu opieki zdrowotnej ma prawo do natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych za względu na zagrożenie życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności.
  2. Pacjent w zakresie opieki zdrowotnej ma prawo do:
    • świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń
    • do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do świadczeń,
    • udzielenia mu świadczeń zdrowotnych przez osoby uprawnione do ich udzielania, w pomieszczeniu i przy urządzeniach odpowiadających określonym wymaganiom fachowym i sanitarnym,
    • informacji o swoim stanie zdrowia,
    • wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie mu określonych świadczeń zdrowotnych, po uzyskaniu odpowiedniej informacji,
    • intymności i poszanowania godności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
    • udostępniania mu dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której dokumentacja ta może być udostępniona,
    • zapewnienia ochrony danych zawartych w dokumentacji medycznej dotyczącej jego osoby,
    • dostępu do informacji o prawach pacjenta, a ponadto, w zakresie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowy lub całodziennych świadczeń zdrowotnych na przykład w szpitalu, sanatorium, zakładzie leczniczo-opiekuńczym, pacjent przyjęty do tego zakładu
    • zapewnienia mu:
      • środków farmaceutycznych i materiałów medycznych
      • pomieszczenia i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia, opieki duszpasterskiej
      • dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez siebie
      • kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z zewnątrz
      • wskazania osoby lub instytucji, którą zakład opieki zdrowotnej obowiązany jest powiadomić o pogorszeniu się stanu zdrowia pacjenta powodującego zagrożenie życia albo w razie jego śmierci,
      • wyrażenia zgody albo odmowy na umieszczenie go w tym zakładzie opieki zdrowotnej,
      • wypisania z zakładu opieki zdrowotnej na własne żądanie i uzyskania od lekarza informacji,o możliwych następstwach zaprzestania leczenia w tym zakresie,
      • udzielania mu niezbędnej pomocy i przewiezienia go do innego szpitala, w sytuacji gdy pomimo decyzji uprawnionego lekarza o potrzebie niezwłocznego przyjęcia go do szpitala nie może być do tego szpitala przyjęty,

Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie wypadku,urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia.